roekenbos

roekenbos
1977

donderdag 25 februari 2010

DEIFICATION 1997

Deification - Blasphemer

Opgenomen tijdens de voorrondes voor de Grote Prijs 1997, op het Han Fortman college in Heerhugowaard. De datum: 14 februari. Voor een publiek van 32 fans en ongeveer 300 geschokte en oren dicht houdende toeschouwers.

Bezetting:
Mark Molenaar - Voice
Lennart Engel - Drums
Michael Eigeman - Guitar
Sebastiaan Mol - Bass
Geert-Jan Davelaar - Guitar, Vocals, bloodspitting
Special guest:
Nancy Pater - Victim

Het was een lange zit, met ongeveer 30 deelnemende groepen/zangers en zangeressen.
Deification speelde halverwege de avond en was de enige groep die voldeed aan de criteria verrassing, volume en ballen. Deze keer lukte het net niet, maar het jaar daarop eindigden ze als eerste bij de popgroepen.

donderdag 18 februari 2010

FREAK FOLK IN DE OCCii


In de Amsterdamse club OCCii werd op 17 februari een Freak Folk avond georganiseerd in het kader van Le Club Suburbia!.
Er traden drie acts op, waarvan ik hieronder van twee een clip kan laten zien.
De opening van Jozef van Wissen kon ik helaas niet vastleggen omdat het podium vrijwel donker was. Head Of Wantastiquet had vrijwel hetzelfde probleem, maar ik hoop dat de muziek het bekijken de moeite waard maakt. Paul liet horen dat een banjo bespeelt met een strijkstok kan klinken als een sitar.
MV & EE was ook niet mis, hun klanken brachten mij terug naar het eind van de jaren zestig, toen dit soort muziek ook gespeeld werd. 'Mighty Baby' in hun nadagen bijvoorbeeld. Ik verbaasde mij erover dat deze klanken in deze tijd nog steeds op publiek kan rekenen. Ik moest de clips 'blind' filmen, dus ik kon in de zoeker niets zien.
Een mooie avond!

Head Of Wantastiquet, Experimentele folk uit Vermont.
Paul Labrecque is een gitarist uit Vermont die al een aantal jaren deel uit maakt van het impro rock collectief Sunburned Hand Of The Man. Daarnaast maakt Paul Labrecque al ruim tien jaar solo muziek, al is het pas sinds een jaar of vijf dat er van hem gelimiteerd een drietal albums verschenen. Als Head Of Wantastiquet verschenen er de albums ‘West River Realizations’ (cass) en onlangs ‘Mortagne’ (lp, Ecstatic Yod).

Hij vindt zijn inspiratie voornamelijk in de rust en eenzaamheid van de natuur en gebruikt voor zijn experimentele folk o.a.: gitaar, een banjo die hij met een strijkstok bespeelt, zijn stem en veldopnamen. Hij maakt landerig klinkende muziek, die vooral sferisch en melancholiek van toon is. Muziek die doet denken aan klanken die als het ware naar je toegewaaid worden vanaf een eenzaam in de bossen gelegen boerderij.

Jozef van Wissem
De hedendaagse specialist op Renaissance-luit Jozef van Wissem weet middeleeuwse klanken te transformeren naar een 21ste-eeuws idioom. Zijn muzikale odyssee is altijd een natuurlijke evolutie geweest. Hij begon als klassiek gitarist, maar kwam via omwegen bij de luit terecht. Van Wissem geeft de luit een tweede leven.

MV & EE
Psychedelische en bluesy folk van het duo Matthew Valentine en Erika Elder. Worden beschouwd als een van de grondleggers van de freak - folkbeweging. Improvisatie staat centraal en blues en folk strijden om voorrang. Het zijn muzikanten voor wie psychedelica een levenshouding is. Twee artistieke neo hippie, hij is beeldend kunstenaar en zij grafisch ontwerper. Ze geven alleen iets om hun instrumenten en platenkollektie, willen totale vrijheid, met nadruk op de ‘do it yourself’ houding en improvisatie is voor hun vooral synoniem aan onbelemmerd musiceren. Op hun eigen zeer obscure label Child Of Microtones brachten ze van hun psychedelische impro folk al meer dan 30 cdr’s uit en vele cd’s en lp’s volgden op labels als Dicristina, Ecstatic Peace!, Eclipse en Time-Lag Records.

dinsdag 2 februari 2010

ROCKCIRCUS 1972


Zo had het moeten worden:
Tweede pinksterdag, 22 mei a.s. zal het met bloemen versierde Olympisch Stadion in Amsterdam het terrein zijn waar "THE AMSTERDAM ROCK CIRCUS 1972" wordt gehouden.
Een fantastisch popspektakel, in het leven geroepen door Muziekkrant OOR.

Een totaalshow van maar liefst twaalf uur, met uitstekende popgroepen, circus acts, can-can danseressen en tal van onverwachte gebeurtenissen.

Wie verlangt er niet allang weer naar iets opwindends? Zo'n gebeurtenis waarover je nog maandenlang blijft praten?
Je hoeft maar de naam "Kralingen" uit te spreken en iedereen weet dat je het over het Holland Pop Festival hebt en niet over dat stukje groen in de buurt van Rotterdam.
Nou willen wij beslist géén tweede Kralingen, want dat is geweest en dat moet je niet proberen te re-kreëeren.
Er moet iets nieuws komen, een totale verrassing, iets unieks. Een show met variété en circus en pop.
Een Rock circus. Waarbij je niet alleen naar voortreffelijke muziek kunt luisteren, maar je ook de stuipen zult kunnen lachen om onverwachte grollen en gillers.
Kortom "het hooggeëerd publiek" krijgt een non-stop show van een dag voorgeschoteld.
Zonder zich ook maar één minuut te kunnen vervelen.

Daverend Programma
Dankzij de enorme ervaring op dit gebied van organisator Berry Visser (Mojo-Delft) en zijn fantasie voor ongebruikelijke toestanden, zal "THE AMSTERDAM ROCK CIRCUS 1972" een onvergetelijke happening worden.
Want welke acts komen er? 
De Pink Floyd, die voor een fenomenale afsluiter van het Holland Pop Festival in Kralingen zorgde en vorig jaar nog 50.000 mensen naar het Amsterdamse Bos trok. 
Ze treden op van 21:00-23:00 uur, met een eigen lichtshow met op- en neergaande torens en rondom-stereogeluid. 
The New Riders Of The Purple Sage, een uit de Grateful Dead voortgekomen groep, met als stuwende en helpende vriend Jerry Garcia.
De fabelachtige drummer Buddy Miles (uit Hendrix' Band of Gypsies), die misschien Carlos Santana meeneemt.
Verder om er maar een paar te noemen; folksinger Tom Paxton; bluesman Memphis Slim; Dr. John The Nighttripper, zal het festival rond 24:00 uur afsluiten; Spencer Davis met Sneaky Pete en Gene Clark, dé vertolker van ingetogen droefenis. (Aloha's pollwinner 1971).
Ooit zanger bij The Byrds, maakte hij zich daarna zeer verdienstelijk in de formatie Dillard & Clark en gooide hoge ogen met zijn soloalbum "White Light".
Naar verluidt komt hij met een nieuwe groep.


























Ook dichter-zanger Donovan zal optreden.
Zoals ook in Kralingen het geval was, zal het Drugteam een oogje in het zeil houden onder leiding van Koos Zwart.
Men heeft in Rotterdam en het Vondelpark al ervaring opgedaan en ook nu wordt onder meer gebruik gemaakt van gestencilde informatie om te trachten bezoekers voor onplezierige ervaringen te behoeden.






















Zo werd het:
22 mei, 2e Pinksterdag 1972 hebben we het Amsterdam Rock Circus, in het Olympisch Stadion in Amsterdam bezocht.
Het festival trok nog geen 10.000 bezoekers, terwijl er zo'n 63.000 in het stadion konden.
Een bittere tegenvaller voor het impresariaat Mojo en het muziekblad Oor, die het evenement hadden georganiseerd.
Het is de vraag of men uit de kosten komt.
Vermoedelijk zal er sprake zijn van een verlies, want Mojo's Berry Visser verklaarde enkele weken geleden nog dat hij met ongeveer 30.000 bezoekers quitte kon spelen.
De grote trekker voor het publiek was Pink Floyd, maar dat gold niet voor ons.
Pink Floyd speelde in die tijd zo vaak in Nederland dat ik ze in ieder geval al een keer of vier gezien had, en de optredens werden in mijn ogen steeds saaier.
Naar Sneaky Pete was ik wel nieuwsgierig, zijn optreden in het Concertgebouw in november 1970 was mij prima bijgebleven, een magistraal optreden gaf hij toen als steelgitarist van The Flying Burrito Brothers.
Het was een prachtige dag, alleen het grasveld was gevuld, en we zaten in de volle zon.
Van de optredens is mij weinig bijgebleven, uiteindelijk een saaie bedoening.
Op de aankondiging stond ook vermeldt dat het Nederlandse debuut van Gene Clark zou plaatsvinden, voor ons genoeg reden om op het festival te verschijnen.
Uiteindelijk mocht Gene Clark de VS niet verlaten, omdat hij een belastingschuld zou hebben, maar toen was het al te laat om af te zeggen.
Het festival bleek achteraf een, redelijk vrolijke, zij het wat slappe aangelegenheid.
De optredende groepen waren slechts bij uitzondering in staat de bezoekers tot een redelijke mate van opwinding te brengen.
The New Riders Of The Purple Sage lukte dat ais eerste: een Californische formatie, tweede op de ranglijst, die het ontstaan mede te danken heeft aan de Grateful Dead.
De heren presenteerden een energiek stuk country-rock, waarin vooral de Canadese steel-gitarist Buddy Cage een zeer opvallende rol vertolkte.
De Amerikaanse folksinger Tom Paxton wist, evenmin als de vaderlandse formatie CCC Inc. die om 12:00 uur precies de spits afbeet, meer dan een bescheiden hoeveelheid plichtmatige emoties los te weken.
Donovan, die in zijn dooie eentje optrad, en niet met een nieuwe begeleidingsgroep, had meer succes.
Zijn repertoire: een acceptabele mix van oude en recentere hits, zoals Catch The Wind, Hurdy Gurdy Man, Mellow Yellow, Colours en Try For The Sun.
Pink Floyd bracht een sterk stuk muziek ten gehore.
De nieuwe lightshow van de Floyd bestond niet alleen uit gecompliceerde spots, maar ook uit vuur, rook en vuurwerk.
Erg mooi en af en toe op het kitscherige af.
Na precies anderhalf uur - beloofd was twee uur - vertrokken de heren.
Dr. John deed daarna ook nog zijn best, maar inmiddels was een groot deel van het publiek a1 vertrokken.
De aangekondigde 'circusacts' bleven voor het grootste deel ook achterwege, evenals de videoschermen.
Tot dat laatste had Mojo besloten toen a1 duidelijk werd hoe weinig bezoekers er zouden komen, om zo althans enige kosten te besparen.
Uiteindelijk bleek dat Carlos Santana niet met Buddy Miles meekwam, Memphis Slim en Pacific Gas & Electric schitterden eveneens door afwezigheid.
Van can-can danseressen en andere attracties viel weinig te bespeuren, afgezien van twee verdwaalde clowns en een vuurvreter.


























Setlist Pink Floyd:
1. Atom Heart Mother 15:37
2. One Of These Days 7:13
3. Careful With That Axe, Eugene 12:05
4. Echoes 20:46;
5. Saucerful Of Secrets 11:54.

Bandleden:
David Gilmour;
Rick Wright
Nick Mason
Roger Waters
Gerard Davelaar

Ja, dat was me wat dat Amsterdam Rock Circus.
Het meest daarvan is me inderdaad de teleurstelling bijgebleven dat Gene Clark niet kwam, want dat was toch DE aanleiding om kaarten te kopen.
Een tweede grote tegenvaller was het optreden van Spencer Davis met Sneaky Pete in de gelederen.
Belabberd optreden in mijn herinnering.
Ik moet nog ergens een cassette hebben met (ik denk door jou) zelfgemaakte opnames.
Het was in de tijd dat net daarvoor of daarna er ook een LP uitkwam van Spencer Davis met Sneaky Pete; een mislukte combinatie
Donovan kan ik me wel herinneren, maar er is me niet bijgebleven of ik dat nou goed vond of niet (ik was toch al nooit zo'n Donovan fan; op een paar dingen na).
Tom Paxton kan ik me werkelijk niet herinneren.
Wel Billy Cox, maar dan vooral omdat die drummer bij Jimi Hendrix was geweest.
Zijn optreden vond ik maar niks; teveel herrie en gedoe.













Het schijnt dat ook CCC INC. en The New Riders of the Purple Sage optraden?
CCC weet ik echt niet meer, en NRPS hangt me vaag iets van bij.
Kortom allemaal niet erg enerverend.

Voor wat betreft de aanwezigen waren dat van de "bekenden" alleen jij, Fien en ik.
We zaten op het veld, en het was een zonovergoten dag waarbij het natuurlijk onmogelijk was om ergens in de schaduw te zitten.
Ik had de volgende dag dan ook een knalrood verbrande kop.
Dat herinner ik me beter dan het evenement zelf en de muziek.
Frits Davelaar


Colour photos by Klaus Loffhagen